Regelgeving!!

• L1

Hoe komen we onder de verantwoording uit! Zie onderstaand stukje in een plaatselij krantje

Eind aan 24 jaar pieperdienst Fotograaf dupe van verscherpte regelgeving

Fotograaf dupe van verscherpte regelgeving

H’VELD-G’DAM - Ewoud Klop is voor het eerst in 24 jaar verzekerd van een ongebroken nachtrust. De onofficiële brandweerfotograaf uit Hardinxveld-Giessendam gaat zijn bed niet meer uit voor een brand in het dorp. Is de doorgaans onvermoeibare Klop het werk zat? ,,Nee”, zucht de 55-jarige Hardinxvelder. ,,Omdat ik geen officiële functie heb bij de brandweer en ook niet in dienst ben als persfotograaf, mag ik bij calamiteiten niet meer vooraan staan. Dat ontneemt mij het plezier om dit werk te blijven doen.” Klop laat een dagelijks verouderende website achter, als stille getuige van een typisch staaltje ‘verscherpte regelgeving’.

Door Alex Monster

Calamiteit in Hardinxveld-Giessendam? Ewoud Klop hijst zich snel in zijn kloffie om beelden te schieten. Bij nacht en ontij. Klop ligt al 24 jaar met zijn oor naast de pieper. Gewapend met een fototoestel spoedt hij zich naar rampen, van klein tot groot. Soms wel drie tot vier keer per nacht. Tijdens feestjes drinkt hij geen druppel alcohol te veel. De pieper kan immers ieder moment gaan… De resultaten van zijn inspanningen zijn terug te zien in 69 boeken in ringbandformaat en - de laatste jaren - op de website http://home.hetnet.nl/˜ewoud01/. Klop’s werk wordt gewaardeerd door mensen van binnen én buiten het brandweerkorps. Tijdens calamiteiten kreeg de Hardinxvelder daarom ruim baan om zijn werk te doen. ,,Ik heb nooit met iemand problemen gehad”, verzucht Klop. ,,Niet met de brandweer en niet met de politie.”

Enkele maanden geleden ontstaat plotseling wat ruis op de lijn van de pieper. Een collega uit de Hoekse Waard vertelt Klop dat hun ‘werk’ gevaar loopt. De politie wil voortaan alleen fotografen met een officiële status - in dienst van de brandweer of als persfotograaf - toegang tot een ‘rampgebied’ verlenen (zie rechterkolom). Klop, niet op de loonlijst bij de brandweer of een erkend journalistiek medium, moet voortaan plaatsnemen ‘achter de afrastering’. ,,Weliswaar gaat deze maatregel alleen op voor grote calamiteiten, maar dat zijn voor mij juist de krenten in de pap. Ik doe iets goed of ik doe het niet. Ik ga niet ‘s nachts mijn bed uit om achter de lijn gezet te worden of alleen maar containerbrandjes te mogen fotograferen.”

Gedemotiveerd besluit Klop zijn fototoestel op te bergen. Stiekem hoopt hij dat de maatregel wordt teruggedraaid. Alhoewel de steunbetuigingen binnenstromen en de SGP-fractie zelfs vragen stelt in de gemeenteraad, lijkt een ommezwaai echter uitgesloten. Het fototoestel verdwijnt steeds dieper in de tas. De beelden op de website dateren met de dag. Klop: ,,De brandweer heeft 24 jaar geleden gevraagd of ik foto’s voor ze wilde maken. Het werk werd een deel van mijn leven. Ik draaide mee met alle oefeningen, maakte de uitrukverslagen, gaf presentaties, ken alle regels… Als er ‘storm’ in het dorp was, stuurde ik de mensen aan. Ik deed alles om het verloop van de geschiedenis vast te leggen. Nam mijn taak verschrikkelijk serieus. De brandweer is geen gezelligheidsvereniging. Je hebt altijd met ellende te maken. Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het gezien. Gelukkig ben ik nooit gillend wakker geworden met beelden op mijn netvlies. Ik wist mijn gevoelens altijd een plek te geven.

Alhoewel brandweercommandant Cees van Andel me een voorstel voor een andere ‘functie’ heeft gedaan (zie rechterkolom), is de kans groot dat ik helemaal met dit werk stop. Dat is vreselijk jammer. Ik wilde dit werk nog zeker een paar jaar met veel plezier doen. Dan maar geen nachtrust.”

“Rechterkolom”

De Hardinxveldse brandweercommandant Cees van Andel betreurt dat Klop letterlijk een stap terug moet doen, maar kan de beslissing van het uitvoerend gezag wel begrijpen. ,,Bij ieder incident duiken heel veel - vaak jonge - hobbyisten op. Zij leggen soms de meest gruwelijke details vast, terwijl dit ‘not done’ is. Tevens kunnen wij hun veiligheid niet garanderen. Ewoud heeft wel oog voor het juiste beeld en kent het klappen van het zweep, maar ergens moet een lijn worden getrokken.” Van Andel hoopt dat Klop een prominente rol wil gaan spelen bij het ‘optuigen’ van een officiële website van de Hardinxveldse brandweer, zodat hij in ieder geval bij het korps betrokken blijft.

Burgemeester Maria Wiebosch-Steeman wil nog een goed woordje voor Klop doen, maar vreest dat dit niet veel zal helpen. ,,Wellicht kan voor ieder brandweerkorps één uitzondering worden gemaakt. Zo kan Ewoud zijn werk gewoon blijven doen, want hij deed hele goede dingen. Maar ik ben bang dat mijn pleidooi geen gehoor vindt.”

Bron. Het Kompas

• geert

Stel die man gewoon aan binnen het korps aan als officieel brandweerfotograaf,

Is het probleem gelijk opgelost.

Maar deze man is niet het probleem, maar het prbleem is iets anders. En hiermee wordt maar weer eens bewezen dat de goede het met de kwaden moeten ontgelden.

Groet

Geert

• Ewoud Klop

Inderdaad Geert, ik ben het slachtoffer geworden van de regelgeving.

En van een commandant die eerst mee zit te beslissen dat er alleen gefotografeerd mag worden met een politie perskaart binnen de afzetting, en nu zijn eigen staflid van dienst opdracht geeft om binnen diezelfde afzetting foto's te maken voor een officiele website.

Hoe krom kan het gaan.

Bedankt voor je reactie.

Ewoud

• Remco T

Beste Ewoud,

Dank voor je prestaties van al die jaren dat je bijna van je hobby je beroep maakte. Het moment is gekomen dat we afscheid nemen, wees daar nu niet boos over, je bent 55 jaar en net als beroeps(brandweerman) in de oude regeling mag je gaan genieten van functioneel leeftijdsontslag. Geniet er van, je hebt nu alle tijd voor je hobby en ik geef toe soms lijken de regeltjes wel heel krom, ze zijn noodzakelijk gebleken.

Nogmaals, succes (hobby)fotograaf, het gaat je goed!

• Ewoud Klop

Hee Remco

Ja, daar kan ik mee leven, alleen de manier waarop het gegaan is……………

En als ik de reacties moet plaatsen die mij zijn toegestuurd over hoe ik behandeld ben heb ik het nog netjes verteld.

Het is wel een fijn gevoel als je s'nachts niet weg hoeft.

En ik kan op mijn gemakje de geschiedenis op de website plaatsen zonder koude voeten te halen.

http://home.kpn.nl/~ewoud01/

Maaaar toch…..

Groeten

Ewoud

• Remco T

Ewoud,

Niet omkijken naar de manier waarop, heeft geen zin en plaatst je zeker geen stap dichter bij een ander standpunt. Professionaliteit is naar waar en moet worden gestreefd en jij hebt de mogelijkheid om de status van freelance fotograaf te verwerven en daarmee het recht op een officiële perskaart. Wat let je zou ik willen zeggen, toon het daartoe bevoegd gezag wie je bent.

Succes.