wanneer bhv aanwezig?

• marhen

Ik werk als vaste nachtdienst in een woonzorgcomplex met hoofdzakelijk ouderen. Een heel groot deel hiervan is rolstoel gebonden.

Nu zegt mijn leidinggevende dat ik geen BHV krijg omdat het thuiszorg is maar het gebouw waar ik werk daar wonen rond de 500 tot 600 mensen, ik zelf vind het onverantwoord want ik weet niet wat te doen in een noodsituatie.

Wie weet wat de regels hierover zijn.

Alvast bedankt

• rvlonk

hallo marhen

naar mijn weten moet er volgens de wet 1 op de 50 zijn

maar voor de zeker heid geef ik je een link waar je zelf kan kijken hoeveel jullie nodig zouden hebbeb

http://www.aantalbhvers.nl/

ARBOWET:

Artikel 2.19 Aantal bedrijfshulpverleners

1. Het aantal bedrijfshulpverleners is zodanig dat onder alle omstandigheden de vervulling van de taken op het gebied van de bedrijfshulpverlening gewaarborgd is.

2. Onverminderd het eerste lid is in een bedrijf of inrichting waar ten hoogste 250 werknemers werkzaam plegen te zijn, ten minste één bedrijfshulpverlener per 50 of minder aanwezige werknemers aanwezig. Indien in een bedrijf of inrichting slechts één werknemer aanwezig is, beschikt deze over doeltreffende middelen om zich bij een ongeval of brand snel in veiligheid te kunnen stellen.

3. Onverminderd het eerste lid zijn in een bedrijf of inrichting waar meer dan 250 werknemers werkzaam plegen te zijn, in afwijking van het tweede lid, ten minste vijf bedrijfshulpverleners aanwezig. Het tweede lid, laatste volzin, is van toepassing.

4. Indien werkgevers ter uitvoering van hun taken op het gebied van de bedrijfshulpverlening gezamenlijke bedrijfshulpverlening organiseren, worden de afspraken dienaangaande schriftelijk vastgelegd. In dat geval worden voor de toepassing van deze afdeling de betrokken bedrijven of inrichtingen als een geheel beschouwd.

5. De werkgevers die afspraken hebben gemaakt als bedoeld in het vierde lid worden geacht aan de verplichtingen op grond van deze afdeling te hebben voldaan, indien de bedrijfshulpverlening voor het geheel van de betrokken bedrijven of inrichtingen gewaarborgd is.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

• Edwin

Rekenmodule 1:50 is niet meer van toepassing.

De RI&E laat een restrisico zien en daar stem je de BHV organisatie op af.

• H@ns

Hallo luitjes,

Als je het artikel van de Arbo-wet leest, wordt er alleen maar over “werknemers” gesproken, NIET over bewoners, verpleegden, bedlegerigen e.d. De Arbo-wet is namelijk een ARBEIDS omstandigehedenwet, waarin slechts regels worden gesteld voor een wergever-werknemer relatie.

Ik zou niet weten waar er wel eisen worden gesteld voor het aantal BHV'ers in een verpleeghuis, maar formeel hoeft er dus helemaal geen BHV aanwezig te zijn in Marhen z'n nachtdienst, want hij is de enige werknemer……..

P.s: dit wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben, het is eigenlijk van de zotte….

• Edwin

Ben ik niet met je eens.

In artikel 3 van de Arbo-wet wordt er gesproken van een algemene zorgplicht van de werkgever.De zorgplicht geldt niet alleen voor werknemers maar voor ALLE aanwezigen in het pand. (artikel 658, eerste lid van boek 7 van het BW).

Doeltreffende maatregelen worden getroffen op het gebied van EHBHO, brandbestrijding en de evacuatie van werknemers EN andere aanwezige personen….. enz. (Arbo-wet 2007, 3e artikel).

Lijkt me dat je als je alleen bent per definitie niet kan voldoen aan die Arbo-wet….

Groeten Edwin