Omdat deze startpagina meer en meer op een masterboard begint te lijken heb ik het aangedurft om dit stukje hier te plaatsen. Mogelijk dat men dan snel weer aan de slag komt.8-)

Met vr gr Leen

KRUISLAND - De waarschuwing van de dorpsraad van Kruisland dat de gemeente Steenbergen niet moet bezuinigen op de brandweer heeft vooralsnog niets uitgehaald.

De nieuwe coalitie die het na de verkiezingen van 3 maart voor het zeggen heeft gekregen, wil de brandweerkazerne in Kruisland sluiten. Dit dan als onderdeel van een heel pakket bezuinigingen.

De teleurstelling bij de dorpsraad en de brandweer is er echter niet minder om. Toch houdt zowel secretaris Carla Jacobs van de dorpsraad als postcommandant Corné van der Velden nog een sprankje hoop. “Voor zover mijn informatie strekt, mag de gemeente Steenbergen dit niet op eigen houtje beslissen, maar gaat de regionale brandweer hierover”, aldus Jacobs. Mocht het echter toch op sluiting van de kazerne uitdraaien dan kan de gemeente rekenen op actie uit Kruisland, verzekert Jacobs. “We hebben ons al twee keer eerder met succes tegen sluiting verzet, dat zullen we nu weer doen.”

Ook postcommandant Van der Velden wijst erop dat de regionale brandweer bij dit soort besluiten een zware stem in het kapittel heeft en dat het daarom nog lang niet vaststaat dat de kazerne dicht gaat. Toch ervaart hij het voornemen van de coalitie om aan te sturen op sluiting van de kazerne in Kruisland wel als een klap in het gezicht. “Reken maar dat dit pijn doet bij onze vrijwilligers. Ook omdat het zo onverwachts komt. Er is totaal geen overleg met ons geweest. Dit is ons echt rauw op het dak gevallen.”

Van der Velden vreest dat sluiting van de kazerne het einde van de vrijwillige brandweer in Kruisland betekent. “In theorie is het misschien allemaal best mogelijk om de brandweerzorg voor Kruisland vanuit Steenbergen of Oud Gastel te verzorgen, maar ik betwijfel of het dan voor onze Kruislandse vrijwilligers nog wel leuk blijft. Want hoe werkt dat: dan komt er een brandmelding en moeten onze mensen eerst naar de kazerne in Oud Gastel of Steenbergen. Voor ze daar zijn, is de brandweer daar al lang uitgerukt.”

Bron: BN/DeStem