Staking brandweer Limburg Zuid

• Aktielid

Waarom wij staken.

Simpel gezegd omdat onze werkgever ons brandweermensen, dat zijn dus de mensen die tijdens welke calamiteit dan ook binnen 6 of 8 minuten naast je staan, deze mensen tijdens hun aanwezigheidsdienst van 24 uur meer wil laten werken. M.a.w. zoals in Maastricht werkt de brandweer 24 uur diensten, we beginnen om 8 uur s’morgens en zijn dus 24 uur op de kazerne aanwezig. Tijdens deze 24 uurs dienst doen wij onze werkzaamheden, denk aan onderhoud materiaal dat we nodig hebben om bij de burger, u dus, een brand te blussen. Alles moet prima in orde zijn, dat geld dus ook voor de ademlucht, de brandweerwagens en noem het maar allemaal op. Daarnaast oefenen wij om zo professioneel en getraind mogelijk te blijven om de burger, u dus, te helpen bij welke ongelukken dan ook. Iemand die brand in zijn eigen huis heeft gehad of tijdens een auto ongeluk een brandweerman of vrouw naast zich kan herinneren weet nu precies waar dit schrijven over gaat.

Dan houden wij nog onze conditie op peil, voor dit beroep heb je gewoon een goede conditie nodig.

Dit alles doen wij, in Maastricht, tijdens een 24 uur dienst tot 18.00 uur, en dan moeten we niet vergeten dat als een alarm gaat dat we uitrukken. Hier begint het bij, uitrukken, daarvoor zijn we opgeleid, getraind en conditioneel op peil. Wij willen onze burgers van onze stad zo goed mogelijk helpen. Wat er ook gebeurt, professionaliteit en snelheid kan een leven redden, daar hoeven we elkaar niets wijs over te maken, de kranten staan er dagelijks vol van.

Na 18.00 beginnen de wachturen, dit zijn uren waarin wij op de kazerne moeten blijven om zo snel mogelijk, binnen 1 min, uit te kunnen rukken naar een brand, ongeluk of wat dan ook.

Daarvoor is deze 24 uur’s dienst ooit ontstaan, dag en nacht personeel ter beschikking , snel ter plaatse en goedkoop omdat wachturen wettelijk niet volledig betaald hoeven te worden.

Door een geldtekort wil onze werkgever ons meer uren laten maken tijdens onze aanwezigheid op de kazerne zodat hij dan minder personeel hoeft aan te nemen en zodoende geld kan besparen voor de komende jaren.

Een voorbeeld: in een kazerne beginnen ze om 7 uur s’morgens en stoppen om 22.00, onze collega’s maken zo 12 productieve uren zal ik het maar noemen.

Wij, brandweermensen, vinden dit gewoon onverantwoordelijk, omdat diezelfde mensen die deze uren al erop hebben zitten ook nog moeten uitrukken tijdens de wachturen, dus na 22.00 tot de volgende morgen 7 uur. Brandweermensen die al 12 werkuren erop hebben zitten kunnen een gevaar voor de slachtoffers zijn maar ook voor zichzelf en zijn collega’s. Dit is absoluut onaanvaardbaar en dat willen wij ook niet.

Het gebeurt altijd bij anderen hoor je altijd, totdat het een keer voor je deur staat en geloof me, een ongeluk zit echt in een klein hoekje en soms hoef je er zelf nog niet eens schuld aan te hebben.

Dit werkrooster is gewoon absurd, deze brandweermensen kunnen nooit 100 % fit zijn en dus is het wachten geblazen op ongelukken.

Wij hopen dat het niet bij u zal zijn.

Dit is dus de reden.

• RW

Is wel erg makkelijk gezegd..

Hoe vind je dan de taak van vrijwilliger? Die hebben gewoon een normale baan naast het vrijwillige brandweerschap.. Waarbij ze hetzelfde opgeleid en geoefend moeten zijn als de beroepsmensen én dezelfde taken moeten verrichten én ook conditioneel op peil moeten blijven, als je dit allemaal opsomt en vergelijkt naast een beroepscollega hebben die dus eigenlijk niet te klagen Actielid..

Ik ben er trots op vrijwilliger te zijn, ondanks dat er steeds meer tijd in gaat zitten.

• sjon

beste actielid,

geloof je nu echt zelf dat iedereen op de kazerne na 18.00 gaat zitten wachten op een inzet. Dus niet sporten, klussen, autopoetsen of wat voor andere activiteiten dan ook.

wordt alsjeblieft wakker en stop met je eigen glazen ingooien

• Snipensnap

@ RW vraagje wat doe jij voor werk?

• brandwacht1973

beste mensen

tijdens de actietijd in 2005 hebben veel mensen aangedrongen op een volcontinu 5 ploegen systeem

anderen dachten dat de 24 nog wel in stand te houden was, maar de bestuurders zitten op de achterzijde van een sigarendoos te rekenen en zeggen dat je meer uren moet maken.

de 24uurs dienst is fijn, maar je werkt wel 48 uur en krijgt er maar 36 betaald.

ga naar de volcontinu en de ORT wordt verdubbelt en je maakt veel minder uren.

en over dat oefen in de nacht etc. hoef je nog niet zo bezorgt te zijn, want dan moeten ook de instructeurs en de staf in de nacht gaan oefenen.

en in de wet staat dat als een oefenong op de dag kan geschieden deze in de nacht niet gedaan MAG worden.

dus doorgaan met actievoeren en minder gaan werken tegen meer salaris.

groet Brandje

• RW

@snipensnap

Ik werk 40u bij mijn baas en daarnaast ben ik vrijwilliger.

• brandwacht1973

beste RW

40 uur werken en een betaling voor die 40 uur

als vrijwilliger een hele nette vergoeding voor de oefenuren.

en een goede salariering voor de uitruk uren, en als het overdag is waarschijnlijk ook nog een doorbetaling van je gewone salaris.

het is jouw werkgever ( en de meeste in het land ) waarschijnlijk onbekend dat hij alle tijd en de daarbij behorende kosten voor de tijd dat jij afwezig bent voor een uitruk, kan en mag declareren bij de Gemeente.

dat is dus lijkt mij veel rianter dan 48 uur werken tegen 36 betalen.

reken het netto uurloon maar uit.

een beroeps die al 30 jaar gewerkt heeft in de uitruk heeft al 15 jaar onbetaald gewerkt en had met zijn 50e met FLO gemoeten om de teveel gemaakte uren te kompenseren.

maar toch als beroeps doe ik een vriendelijke groet aan de Partimers ( want dat zijn het ) en je hebt ook recht op een aantal rechten van het Gemeentepersoneel, want je hebt een echte arbeidsovereenkomst ( 0 uren contract)

groet Brandje

• snipensnap

@RW

WAT voor werk doe je? je beroep naast je vrijwilligerschap

• L1

Dat maakt toch niet uit! Al was hij proefslaper op een matrassenfabriek. Als hij 40 uur werkt voor zijn baas dan betaalt zijn baas dat ook. Maar jij wilt horen dat hij op kantoor werkt en dan heeft hij natuurrlijk energie genoeg over. Jij als beroeps loop en vliegt de godganselijke dag als je niet op uitruk bent.

Zit je in de kazerne onzinnige dingen te doen noem IK dat geen werken. Ben je het daar niet mee eens moet je bij een baas gaan werken en als vrijwilliger, bijklussen. Er staan hier genoeg wervingsadvertentie op dit prikbord

Leen

• Mark Verkerk

Beste L1, ik zal het nog eens proberen uit te leggen. Ten eerste ben ik er trots op brandweerman te zijn in Maastricht. Ik zou niets anders willen doen. Ik hoef er niet rijk van te worden maar ik wil wel een evenredig salaris voor wat ik doe.

Als je een doorsnee werknemer neemt die 40 uur per week werkt zal hij, vakantie niet mee gerekend, 2080 uur op zijn werk zijn. De rest van het jaar kan hij doen wat hij wil. Een brandweermens in de 24 uursdienst is 2920 uur, ook vakantie niet meegerekend, op zijn werk. Dat is dus 840 uur meer. Die uren zijn verdeeld in werk en wacht uren. Ga jij voor het zelfde geld 840 uur meer bij je baas doorbrengen?

Welnu, we willen niet meer geld maar normale werkuren. Dat houd niet in dat we in de wachturen niets doen. Na een uitruk voertuig weer uitruk gereed maken, Corveen, administratie, eventuele storingen aan het gebouw of voertuigen verhelpen. Veel brandweermensen sporten in hun wachturen om extra kracht en conditie op te doen. Wat goed tot uiting kwam tijdens de TSC test.

Wat de 5 ploegendienst betreft zal het wel meevallen. Die is veel duurder dan de 24 uursdienst. Onze bestuurders moeten zich eens realiseren dat de veiligheid geld kost. Alleen komen ze er pas achter als het weer is flink is mis gegaan en die luie brandweermensen de rotzooi op kunnen ruimen.

Ten slotte wil ik jullie uitnodigen om eens een kopje koffie te komen drinken bij mij op de kazerne ,dan kan ik misschien nog wat onduidelijkheden uit de weg ruimen en vragen beantwoorden. Vraag maar naar mark van de C ploeg.

PS, er zijn ook veel bouwvakkers, hoveniers, metaalbewerkers, belastingadviseurs, topbestuurders,stratenmakers, schoonmakers en ga maar zo door die bij klussen.