Kosten brandweer verdubbelt, hoe zou dat nu komen?
Naar aanleiding van het rapport commissie Mans over de kosten stijging binnen brandweer Nederland valt mij en ik denk een hoop brandweer collega’s met mij een aantal aspecten op die niet genoemd worden als het gaat om kosten stijging.
Dat we binnen de brandweer aanzienlijk kunnen besparen is zeker, maar waarom zijn de kosten van de brandweer de laatste 10 jaar dan bijna verdubbeld:
Ik heb er een paar kunnen bedenken, misschien heeft iemand anders nog aanvullende gegevens of suggesties waarin deze kosten stijging kunnen zitten.
Dit zijn mijn bevindingen over de exploderende kosten stijging:
# Prijzen van brandstof voor voertuigen en rijdend materieel zijn de afgelopen 10 jaar met 100% gestegen.
# Alle voertuigen laten voorzien van vastgestelde huisstijlen wat betreft striping .
# Alle voertuigen voorzien van nieuwe optische en geluidsignalen (29 miljoen voor heel Nederland)
# Opleiding, examen en realistisch oefenen kosten voor alle rangen binnen de brandweer, kosten van het NBBE tov 10 jaar geleden zijn aanzienlijk verhoogt, en wat er aangeboden wordt is alleen maar slechter geworden voor de cursist en instructeurs.
#Trainingen in binnen en buitenland lopen financieel de spuigaten uit
# Vorming en samenvoeging van regio’s en clusters met de daar bijbehorende meld kamers.
# Het vormen van onzinnige tussenlagen met managers en officieren die allemaal hun eigen proef projecten bedenken en werkgroepen vormen waar misschien ooit eens een goed idee uit komt. En dat er ondertussen mensen die jaren lang goed hebben gefunctioneerd worden afgeserveerd of gewoon weg worden ontslagen.
# Het aanschaffen van het officieel uniform voor heel brandweer Nederland, de meeste mensen binnen de brandweer hebben het hooguit 1x per jaar aan.
# De realisatie en uitvoering van het C2000 project.
# De onnodig dure aanschaf van piketwagens , OVD en HOVD voertuigen, koop deze voertuigen voor heel Nederland collectief in. En doe normaal, een voertuig van rond de 15.000euro moet toch makkelijk kunnen volstaan.
# Slecht inkoop beleid binnen de gehele organisatie, we hebben allemaal tegenwoordig dezelfde huisstijl dus zo moeilijk kan het niet zijn.
# De commissie Mans attendeert erop dat we het aantal meldkamers moeten terug brengen naar 2 of 3 voor geheel Nederland, goed idee, dus we krijgen dan Nederland Noord, Midden en Zuid, dus dan hebben we ook maar 3 regio’s, dus hebben we ook maar 3 regionaal commandanten met hun gevolg nodig, dit is dan pas echt een bezuiniging zul je zien. We hebben dan 22 commandanten over, deze kunnen dan ergens binnen een bestaande regio dan wel weer een functie gaan vervullen, met het daarbij behorende salaris.
Dit zijn zo maar een paar dingen die me af en toe bezig houden en ik denk dat ik niet de enige ben.
En weet je dat er in de afgelopen 10 jaar in ieder geval iets niet met 100% is verhoogd nl ons salaris als vrijwilliger of beroeps brandweer man /vrouw.
De vrijwillige brandweer man/vrouw staat er wel 365 dagen per jaar voor klaar om de burger te helpen daar waar nodig is, voor een vergoeding die niet in verhouding staat tot het gedane werk.