Mag ik poederblusser uitproberen ter controle?

• sb

Het is begrijpelijk dat u niet veel verstand heeft van brand en blussers.

De abc blusser heeft onderandere als blusstof een soort zout dat in het apperaat gaat zitten.

Is moeilijk tot niet weg te halen en tast de electronica aan dit in combinatie met vocht (altijd in huis aanwezig)

Een sproei schuim blusser is echt het beste voor huis tuin en keuken.

Dit appataat heeft een worp lengte van een meter of 5 dus lijkt me niet dat u dan in de vloeistof komt.

Net zo als GerardR al zegt zal de stop zeker springen in de meterkast en als u deze niet heeft zal ik hem zeker laten aanlegen door een bedrijf die u stroom levert.

De kans op brand is een stuk groter als u geen stop heeft.

Mocht u geen stoppenkast laten aanlegen dan is het advies.

Koop zekker wat extra blussers.

• Rob

allen,

ik zeg, stop met deze discussie.

Zan, laat de blussers controleren bij een erkent bedrijf voor blusmiddelen, altijd goedkoper dan grote brandschade.

tevens is het misschien een idee om te luisteren naar de argumenten van hen die er wel verstand van hebben, zoals het aanschaffen van een sproeischuim blusser.

en nee, je wordt niet geëlektrocuteerd als je die gebruikt bij een stopcontact, omdat zo'n blusser druppeltjes vormt inplaats van een vaste straal.

maar als je dit soort argumenten niet wilt of kan geloven, dan lekker een poederblusser houden en nogmaals, door een erkent bedrijf laten nakijken.

oh ja, dat hoor je eigenlijk elk jaar te doen.

groeten Rob Limmen (brandweer bergen-blusgroep Schoorl)

• zan

sb Schreef:

——————————————————-

> Het is begrijpelijk dat u niet veel verstand heeft

> van brand en blussers.

> De abc blusser heeft onder andere als blusstof een

> soort zout dat in het apparaat gaat zitten.

> Is moeilijk tot niet weg te halen en tast de

> electronica aan dit in combinatie met vocht

> (altijd in huis aanwezig)

Dat zout trekt vocht aan en dat geeft in de weken daarna mogelijk corrosie op printplaten. Waarom kan ik dat poeder niet gewoon weghalen met een stofzuiger en een zacht kwastje en een blaasbalgje of blaasspuitbus? Ik kan toch gewoon m'n computer open schroeven? Verder heb ik niet veel elektronica.

En desnoods laat ik dan m'n computer reinigen door een computerreparateur voor pakweg honderd euro, want ik verwacht dat ik maar zeer zelden een brandblusser hoef te gebruiken in mijn huis.

> Een sproei schuim blusser is echt het beste voor

> huis tuin en keuken.

Waarom is dat beter dan abc-poeder?

> Dit apparaat heeft een worp lengte van een meter

> of 5 dus lijkt me niet dat u dan in de vloeistof

> komt.

Als ik in een kleine ruimte moet blussen, zoals een kleine keuken of een gang of kleine slaapkamer of opberghok, dan sta ik vlakbij de brand.

Als ik dan een sproeischuimblusser van 9 liter leegspuit, sta ik mogelijk wel in een plas water, of kan ik er in paniek per ongeluk doorheen lopen in het donker en in de rook, of iemand anders. Als dat kans geeft op elektrocutie, wil ik dat toch niet riskeren?

En ik kan per ongeluk ook op de vloer spuiten tussen mij en de brand.

> Net zo als GerardR al zegt zal de stop zeker

> springen in de meterkast en als u deze niet heeft

> zal ik hem zeker laten aanlegen door een bedrijf

> die u stroom levert.

Ik heb wel gewoon de voorgeschreven stoppen oftewel zekeringen, maar geen aardlekschakelaar. Waarom zou een zekering doorslaan als mijn gordijn vlam vat?

> De kans op brand is een stuk groter als u geen

> stop heeft.> Mocht u geen stoppenkast laten aanlegen dan is het advies. Koop zeker wat extra blussers.

Of een combinatie van een blusser en een branddeken?

• zan

Rob Schreef:

——————————————————-

> allen,

> ik zeg, stop met deze discussie.

> Zan, laat de blussers controleren bij een erkent

> bedrijf voor blusmiddelen, altijd goedkoper dan

> grote brandschade.

> tevens is het misschien een idee om te luisteren

> naar de argumenten van hen die er wel verstand van

> hebben, zoals het aanschaffen van een sproeischuim

> blusser.

> en nee, je wordt niet geëlektrocuteerd als je die

> gebruikt bij een stopcontact, omdat zo'n blusser

> druppeltjes vormt inplaats van een vaste straal.

De discussie gaat er nu vooral over dat je dan wel in een plas water kan komen staan die stroom kan geleiden. Of je kunt tegen een kast aan staan waar water afdruipt enz. Als ik ‘s nachts wakker wordt van een brand, sta ik in redelijk in paniek in de rook op m’n sokken en heb ik niet direct laarzen en rubber handschoenen bij de hand. Dus ik ga er niet vanuit dat ik dan allerlei procedureregels kan opvolgen. Ik ben al blij als ik dan de brandblusser kan vinden. En misschien spuit iemand anders per ongeluk in een stopcontact.

> maar als je dit soort argumenten niet wilt of kan

> geloven, dan lekker een poederblusser houden en

> nogmaals, door een erkent bedrijf laten nakijken.

> oh ja, dat hoor je eigenlijk elk jaar te doen.

> groeten Rob Limmen (brandweer bergen-blusgroep

> Schoorl)

• sb

Een poeder blusser is gevaarlijker dan een sproeischuim blusser. u geeft zelf aan dat u niet helemaal weet hoe het werkt, denk even aan de grote stofwolk die uit de poederblusser komt dit ademt u in is niet echt goed voor de longen.

Ik heb gezegt tegen u dat wat er ook gebeurt je altijd moet uit kijken met water en stroom let wel de brandweer blus ook gewoon met water en er is nog nooit iemand dood gegaan door stroom bij de brandweer. dus het gevaar is echt weg te schrijfen.

Het voordeel van sproeischuim is echt veel groter dan poeder.

sproeischuim ligt een film laagje (zeepsop) over de brand en kan ook handig zijn bij vloeistof branden.

U kunt deze blusser zeer goed gebruiken thuis maar let wel op het is voor een beginnende brand lees niet groter dan een vierkante meter.

mocht het groter zijn of gepaart gaan met rook verlaat dan het huis dit door laag bij de grond te blijven rook en vuur zijn vele male dodelijker dan de stroom.

dus bij twijvel bel de brandweer.

een brand deken en een paar rook melders werken zeker mee aan de brandveiligheid in u huis.

misschien kunt u wat meer informatie krijgen over brandveiligheid in huis bij u verzekering.

• zan

sb Schreef:

——————————————————-

> Een poeder blusser is gevaarlijker dan een

> sproeischuim blusser. u geeft zelf aan dat u niet

> helemaal weet hoe het werkt, denk even aan de

> grote stofwolk die uit de poederblusser komt dit

> ademt u in is niet echt goed voor de longen.

> Ik heb gezegt tegen u dat wat er ook gebeurt je

> altijd moet uit kijken met water en stroom let wel

> de brandweer blus ook gewoon met water en er is

> nog nooit iemand dood gegaan door stroom bij de

> brandweer. dus het gevaar is echt weg te

> schrijfen.

> Het voordeel van sproeischuim is echt veel groter

> dan poeder.

> sproeischuim ligt een film laagje (zeepsop) over

> de brand en kan ook handig zijn bij vloeistof

> branden.

> U kunt deze blusser zeer goed gebruiken thuis maar

> let wel op het is voor een beginnende brand lees

> niet groter dan een vierkante meter.

> mocht het groter zijn of gepaart gaan met rook

> verlaat dan het huis dit door laag bij de grond te

> blijven rook en vuur zijn vele male dodelijker dan

> de stroom.

> dus bij twijvel bel de brandweer.

> een brand deken en een paar rook melders werken

> zeker mee aan de brandveiligheid in u huis.

> misschien kunt u wat meer informatie krijgen over

> brandveiligheid in huis bij u verzekering.

De brandweer komt met rubber laarzen en misschien met waterdichte handschoenen en dat is een team van goed getrainde professionals. En die spuiten denk ik eerst in de stopcontacten van een veilige afstand met een heel grote straal, zodat de stoppen springen. Dat lijkt me wel een andere situatie dan een bewoner in paniek in de rook op zijn blote voeten, die misschien zelf ook nat is.

Zijn er betrouwbare websites waar ik meer kan lezen over de risico's van sproeischuimblussers en poederblussers?

Veel rook inademen lijkt me inderdaad gevaarlijk.

Bedankt voor je tips.

• sb

er staat zeker wel wat op google

succes verder

• Remco T

@ZAN

Vertel je ons nog even wat je nu beoogde, grappenmaker!