Hulpdiensten moeten altijd ademmaskers met filterbus meenemen

• bhmw

Tijdens de brand van de chemische fabriek in Moerdijk droegen veel brandweerlieden en politieagenten geen adembescherming. Zoiets kan in sommige gevallen leiden tot ernstige gezondheidsschade op korte of lange termijn. Bijvoorbeeld als er onverwacht heel giftige gassen vrijkomen bij een brand of als de wind plotseling draait.

Ik stel voor dat alle brandweerlieden, politieagenten en ambulancemedewerkers altijd een halfgelaatsmasker of volgelaatsmasker bij zich hebben met vervangbare filterbus, zonder perslucht. (Dat kan misschien ook een militair gasmasker zijn.) Dit voor gevallen waarin het niet nodig is om met perslucht te werken.

Met zo'n masker kunnen ze zich beschermen tegen gevaarlijke gassen en dampen en asbest. Die maskers zijn vrij goedkoop en moeten altijd in het voertuig aanwezig zijn als ze niet worden gedragen. Daarnaast moeten brandweerlieden natuurlijk ook persluchtmaskers bij zich hebben, voor als ze in rook moeten werken.

• elripa

volgens mijn bescheiden mening moet je dan wel donders goed welke stoffen er vrij komen. je praat nl wel over heel afhankelijke adembescherming

• bhmw

Je kunt er per incident een ander filter opdraaien. Er zijn ook halfgelaatsmaskers waarbij je twee verschillende filters achter elkaar kunt monteren, bijvoorbeeld P3 (voor asbest) plus A2 (aktief koolfilter voor diverse schadelijke gassen).

En dan weet je bij een brand inderdaad niet altijd zeker of je het juiste filter gebruikt, maar het is allicht veiliger dan de huidige situatie, waarbij hulpdiensten vaak totaal onbeschermd zijn qua adembescherming. Mijn voorstel komt ook niet in plaats van perslucht, maar in plaats van het ontbreken van adembescherming, als perslucht niet nodig wordt geacht. En het is voor politieagenten natuurlijk sowieso niet handig om met zware persluchtflessen rond te lopen.

http://solutions.3mnederland.nl/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?locale=nl_NL&lmd=1211285608000&assetId=1180598504088&assetType=MMM_Image&blobAttribute=ImageFile

www.solutions.3mnederland.nl/3MContentRetrievalAPI/BlobServlet?locale=nl_NL&lmd=1211285608000&assetId=1180598504088&assetType=MMM_Image&blobAttribute=ImageFile

• Pro Rescue

Ik heb nog een aantal volgelaatsmakers liggen. www.prorescue.nl