Beste lezers
Ik verbaas me als oud brandweerman over de nooduitgangen in de diverse gebouwen ( vooral discotheken ).
Voor jaren terug heb ik ook via officiele landelijke instanties aangegeven dat de regels t.a.v nooduitgangen niet goed zijn.
Deze hebben of wilden niets doen met mijn opmerkingen.
Om onderstaande redenen zijn de regels voor nooduitgangen niet voldoende.:
Nooduitgangen zijn vaak van buitenaf te blokkeren,hiermee bedoel ik dat je aan de buitenkant van het gebouw van alles kunt plaatsen.
Op mijn opmerking naar de officiele instanties werd aangegeven dat op de deur moet staan “ nooduitgang vrijlaten ”dit moet volgens hen voldoende zijn.
Ik ben het hier niet mee eens omdat ik vind dat er geen mogelijkheid moet zijn om iets voor de uitgang te plaatsen.
Er is in Ommen ( mijn woonplaats ) een discotheek in een kelder met een nooduitgang d.m.v een luik in de openbare weg.
Hier kun je stomweg een auto op parkeren.
Bij de evenementenhal in Hardenberg kun je voor alle nooduitgangen auto's plaatsen.
Dit is een evenementenhal waar alle nationaliteiten komen dus kunnen ze de tekst waarschijnlijk ook niet begrijpen.
Ik vind dat nooduitgangen vanaf de buitenkant zo moeten zijn dat je er niets voor kunt zetten.
Mijn voorstel plaats om de 75 cm een paal in de grond zodat je buiten een behoorlijk stuk grond vrij hebt om te vluchten