duikploegleider

• ouwe hbt

het klopt wat zwaailampje schrijft

waar het staat beschreven weet ik niet maar de brw rijdt alleen maar voor redding en of bv als er een wagen in de maas drijft gevaar oplevert voor het scheepvaart verkeer dan komen ze ook.

de rest gaat in overleg met de OD.

dit allemaal met het oog op oneerlijke concurentie tov de bergers

als er iemand in het water is overleden(en dit ook is vastgesteld door een arts)moet het lichaam geborgen worden door de duikers van de pol

gr en iedereen een fijne vakantie

• zwaailampje

Dit staat in de brandweerwet artikel 1. Samenvattend is de taak het beperken voorkomen en bestrijden van gevaar/schade/brand aan mensen/objecten.

Het zoeken naar wapens drugs enz is dus ook geen brandweertaak dit voldoet niet aan bovenstaande criteria en formeel gezien kan dit niet aangezien je geen opsporingambtenaar bent. Hiervoor heeft de Politie en douane zelf duikteams.

Het bergen van mensen is dus ook geen taak van de brandweer er is geen gevaar meer voor die persoon aangezien hij al overleden is en er is geen economisch motief. Echter waarneer bepaal je of iemand overleden is, is dat 10,20,30 min of zelfs een uur of meer. Hier ligt de moeilijkheid. Echter als iemand al een paar uur kwijt is kun je aannemen dat de persoon overleden is. Voor de duikers wordt er dan meestal doorgezocht omdat je de klus wilt klaren, maar eigenlijk ligt dit buiten je takenpakket aangezien je aan het bergen bent. Ik denk dat het in zo'n situatie goed is om door te gaan! Hetgeen je niet moet doen is om een bergingsactie te starten zonder daar voorafgaand voor een redding te zijn gegaan.

Dit is de taak van een berger die zijn brood hier mee verdient!!!!

• blusschuim

En zo zijn er nog veel meer taken die de brandweer niet zou uit moeten voeren bijvoorbeeld water overlast zijn ook bedrijven voor en noem er nog maar meer op .

Ja en zo gaan we langzaam naar de klote als organisatie.

• ouwe hbt

sorry blusschuim leg uit

volgens mij is het verhelpen van nevenschade een taak van de brw.

en noem nog maar meer op wat bedoel je hiermee??

gr

• zwaailampje

inderdaad wateroverlast is schadebeperking, en evt opheffen van gevaar(elekticiteit in bv een kelder) Om nog een voorbeeld te geven: in eerste instantie is wegdekreinigen een taak van een salvage bedrijf, echter ivm economische motieven wordt de brandweer gevraagd dit te doen.(de weg gesloten houden en wachten op een salvage bedrijf kost de samenleving namelijk veel geld)

Het bergen van een lijk daarentegen voldoet nergens aan deze criteria zoals in mijn vorige berichtje beschreven!

Ik ben dus ook benieuwd wat voor taken de brandweer volgens blusschuim nog meer uitvoert die hier niet aan voldoen.

• Bev110

Kijk eens rond in Noord Holland….

Haarlem krijgt per maand en per oefenduik een vergoeding.

Hebben ze de minuten gehaald dan krijgen ze geloof ik nog extra.

Zelfs als ze een uitruk als duiker hebben….

Amsterdam weet ik niet precies… geloof dat die in een hogere schaal zitten.

Wil je nadere info? Even de manager duikzaken op Kazerne Willem bellen…..

Hoorn is ook bezig met een vergoeding in navolging op het Waterlandse en het Zaanse…. Ook die krijgen een behoorlijke tegemoetkoming.

Klim in de telefoon en bel eens in de rondte….