Tot mijn grote verbazing heb ik een gigantische salarisverhoging gekregen over het jaar 2007 ( en ik heb zo'n vermoeden dat ik niet de enige ben)
Het geld dat de gemeente doorsluist naar een aparte rekening, om er voor te zorgen dat je van je 59e tot je 62e niet zonder inkomen zit.
(Bij ons de Levensloop regeling van Loyalis, drie jaar lang 70% van je salaris )
Dat geld wordt zo blijkt op mijn jaaropgave voor de belasting, gewoon bij je bruto inkomen geteld, Vervolgens betaal je er ook inkomstenbelasting over.
Ik vraag mij trouwens af of dit wel juist is.
Maar wat nog veel erger is, alle andere inkomens afhankelijke regelingen vallen hier door lager uit, of zelfs helemaal weg.
Ik noem hier bijvoorbeeld onder andere de zorgtoeslag en de studie tegemoetkomingen van de IB beheergroep voor je schoolgaande kinderen.
Ook een voorlopige teruggave kan je waarschijnlijk van af heden op je buik schrijven. (als je nog iets terugkrijgt)
Ik weet (nog) niet of je ook nog eens een keer opnieuw inkomstenbelasting moet betalen als je daadwerkelijk op je 59e gebruik gaat maken van de Levensloop regeling.
Voor zover ik weet, althans zo is het bij mij overgekomen, zouden er alleen sociale lasten worden ingehouden zoals ww - premie en dergelijke.
Dit koste mij het eerste jaar al meteen mijn eindejaar uitkering, want daar werd het gemakshalve maar meteen mee verrekend.
(Eind 2006 was men was verplicht om dat jaar mee te laten tellen. En de lasten zodoende met terugwerkende kracht te betalen, anders werd niet gegarandeerd dat je drie jaar lang aan een Levensloop uitkering van 70% zou komen.)
Bovendien heb je als oudere werknemer geen mogelijkheid meer,om in korte tijd zelf voor drie jaar inkomen te zorgen. Athans ik niet.
(voorheen was het tot je 62e FLO)
Je kon wel kiezen om het geld van Loyalis op je eigen rekening te laten storten.
(vooral jongere werknemers kiezen hiervoor)
Maar daarmee, zou zoals al gezegd nooit drie jaar lang, de gegarandeerde uitkering van 70% van je salaris zijn te behalen.
Dit wordt mede veroorzaakt doordat de gemeenten (belastingtechnisch) maar een beperkt maximaal bedrag per jaar hier voor kunnen storten.
Het tekort wat daardoor voor de oudere werknemers ontstaat, wordt op andere manieren aangevuld tot die drie jaar 70%.
Nogmaals hoe ouder je bent voor je er mee begint, hoe meer je gedwongen wordt om aan deze regeling mee te doen, je komt anders nooit aan die 3 jaar 70%
Dus opgeteld :
1: Een salaris verhoging, met geld, waar je misschien nooit gebruik van maakt.
(Zie eerst maar eens dat je in goede gezondheid 59 wordt)
2: Je hebt door je riante bruto salaris geen recht meer op verschillende inkomen afhankelijke toelagen.
3: Je betaald waarschijnlijk ook nog eens twee keer inkomstenbelasting over dat
geld.
Althans ik ga er van uit dat het inkomen (levensloop) wat je van je 59e tot je 62e krijgt door de belasting, voor de tweede maal, als inkomen wordt gezien.
Heb ik het nu helemaal verkeerd begrepen, of worden we hier weer genaaid ??????
Blusser5st