Overgangsrecht

• Berend Fox

We hebben binnenkort weer een BAC vergadering, ik ga deze onderwerpen daar prominent aan de orde stellen. Bonden en werkgevers denken waarschijnlijk: dat zien we tegen die tijd wel. Of ze willen nog niks bekend maken om nu geen herrie te krijgen.

We moeten wat mij betreft niet afwachten tot het zover is en we ons bij de gaarkeuken kunnen melden om niet te verhongeren.

• sneeuwwitje

Een oplossing is je pensioen eerder te genieten.

As je inlogd bij ABP kun je alles persoonlijk voorrekenen.

Bijvoorbeeld genoegen nemen met een lager pensioen op 65 jaar en een hoger van 62 tot 65 jaar.

Flexpensioen dus, natuurlijk een sigaar uit eigen doos maar wel een oplossing voor hen die het financieel krap hebben..

Word je 80 dan heb je pech doordat je een lager pensioen geniet na 65, maar andersom is ook mogelijk, word je maar 66 dan heb je wel vanaf 62 een hoger pensioen genoten.

Het heeft alles met je persoonlijke financieele situatie te maken denk ik.

Of dit in de toekomst nog mogelijk is met de vergrijzing en de plannen het pensioen op te rekken naar 67 is maar de vraag.

groet,

sneeuwwitje

• pluns

Er gaan nu al geruchten om zo snel mogelijk overtegaan naar een vijf ploegen systeem zodat de bezwarende functie vervalt,en dan vervalt ook de N.A.R.dus ondernemings raden blijf allert,want ze denken wij slapen en hun bedenken het reken erop dat ze al ver zijn, en het mooiste is wij geven ze de ruimte WEES ALLERT.Juridisch hebben ze het straks onderbouwd want ze zitten niet stil.

Vraag aan je commandant steeds hoe de ontwikkelingen zijn omtrent de roosters,en laat je niet verrassen,zoals steeds het geval is,maar wat zeker is Genaaid worden we,Ze willen van deze dure methode af,wij hebben het niet verzonnen maar de hoge heren .

• Berend Fox

Het resultaat is negatief men ontvangt op 62 jarige leefdtijd en 9 maanden:

1 medewerker HBT 49% van zijn laatst verdiende salaris.

2 medewerkers Brm 54% en 57% van zijn laatst verdiende salaris.

Hoeveel pensioenjaren hebben deze mensen? Dat is namelijk belangrijk om decijfers te kunnen beoordelen, want daarvan hangen de percentages af.

• Berend Fox

Waar baseer je op dat dan de bezwarende functie vervalt als je naar een 5-ploegensysteem over gaat?

• pluns

door goed alles door te lezen.

• Berend Fox

Dat is een leuk antwoord maar misschien kan je me op weg helpen?

Ik probeer ook alles wat ik zeg te onderbouwen. We zijn hier toch om elkaar wijzer te maken? Het lijkt me dat het onderwerp serieus genoeg is.

• Huis in `t Veld

Antwoordt op de vraag van Berend fox

1 Brm 35,5 pensioen jaar 54%

1 Brm 37 pensioen jaar 57%

1 Hbt 23 pensioenjaar 49%

• Huis in `t Veld

Hallo Allen,

Ik ben sinds 1981 in dienst bij de brandweer, maar daarvoor ben ik een flink aantal jaren vrijwilliger geweest, nu blijkt dat de uitkerings berekeningen tussen de periode 62 jaar en 62 jaar en 9 maanden negatief uitpakken omdat er in de tijd van de vrijwillig brandweer geen pensioen is opgebouwt.

Wie weet hier meer van???

• Berend Fox

Dat is inderdaad wel heel schraal en het vloekt met de 70% die wordt voorgehouden.

Weliswaar is er hier geen sprake van volledige pensioenopbouw maar zeker met 37 jaren moet je daar toch dicht tegenaan zitten lijkt me. Ik heb via mijn forum een brief gestuurd aan Ruud Kuin van AbvaKabo waarin ik o.a. hierover vragen stel.

Voor vrijwilligers is er volgens mij inderdaad geen pensioenopbouw, net als dat er geen doorbetaling volgt bij ziekte enz.

Dat zou in principe geregeld moeten worden in de secundaire arbeidsvoorwaarden maar dat is naar mijn weten (nog) niet het geval.

Zelfs de belastende jaren moet je als vrijwilliger aantonen voordat ze meetellen in het overgangsrecht.