Brandweer had aanvalsplan S.E. Fireworks

• Henk

‘Wat wordt hier verzweg’n’, het zijn legendarische woorden die Frits Pril sprak toen hij geen toegang kreeg tot het terrein van de vuurwerkramp, vervolgens in zijn auto stapte en door een hekwerk reed. Acht jaar na dato lijkt het erop dat deze woorden meer gelden dan ooit.

Uit stukken die TwenteNieuws in het bezit heeft, blijkt dat Brandweer Enschede voorafgaand en dus tijdens de vuurwerkramp in Enschede wel degelijk beschikte over een aanvalsplan. Dit staat in schril contrast met het rapport van de Commissie Oosting dat na de ramp namens de overheid werd opgesteld. Hierin verklaren medewerkers van Brandweer Enschede dat men nog niet aan het fabriceren van dergelijke aanvalsplannen was toegekomen.

Wat 13 mei 2000 begon met een klein brandje in een bunker van vuurwerkhandel S.E. Fireworks aan de Tollenstraat in Enschede eindigde met een enorme explosie. Huizen verdwenen van de aardbodem, 22 mensen lieten het leven, een veelvoud hiervan ondervind nog dagelijks de gevolgen. Vele processen volgden, tegen de vermoedelijke brandstichter, later vrijgesproken, maar ook tegen de eigenaren Rudi Bakker en Willie Pater. Tot op de dag van vandaag is er ondanks de vele onderzoeken en rapporten nog geen duidelijkheid over wat er zich precies op die zaterdag in mei afgespeeld heeft.

Op 26 mei 2000 kreeg de Commissie Oosting de opdracht na te gaan wat er mis gegaan was voorafgaand en tijdens de ramp. Op pagina 117 van het rapport schrijft Oosting, “De Commissie Oosting heeft geconstateerd dat de brandweermensen voorafgaand aan de inzet geen inzicht hadden in de aard van het risico object. Door de afwezigheid van een aanvalsplan of bevelvoederskaart voor het bedrijf wisten de brandweerlieden niet wat er, in termen van gevarenklasse, bij S.E. Fireworks lag opgeslagen en zij beschikten niet over informatie over eventuele op het terrein preventieve voorzieningen.”

Een aanvalsplan is een overzicht van een bepaald gebouw of gebied waarin nuttige informatie staat weergegeven voor een blusploeg. Het doel is om in de eerste fase na het uitrukken de benodigde informatie voorhanden te hebben. Op de afbeeldingen naast dit artikel is duidelijk te zien dat Brandweer Enschede weldegelijk al voor mei 2000 beschikte over een computersysteem, waarmee het vervaardigen van aanvalsplannen geautomatiseerd kon worden. Uit de stukken, die na jarenlang speurwerk boven tafel gekomen zijn blijkt dat Brandweer Enschede al vanaf 1990 werkte met aanvalsplannen. Deze aanvalsplannen zijn echter uit de archieven van de brandweer verwijderd.

Meerdere betrokkenen hebben inmiddels verklaard dat er wel degelijk een aanvalsplan voor S.E. Fireworks op 13 mei in de eerste brandweervoertuig aanwezig was. De eerste uitrukploeg kon dus weten wat er in de bunkers aanwezig was, en hoe te handelen, zo had bijvoorbeeld meteen de omgeving geëvacueerd moeten worden, en hadden dus mogelijk vele levens gespaard gebleven.

Als we Rudi Bakker, voormalig eigenaar van S.E. Fireworks de stukken overleggen is hij sprakeloos, “ als er door de brandweer gewerkt was volgens het aanvalsplan dan had een ramp voorkomen kunnen worden. Ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat de werkelijke toedracht van de vuurwerkramp ooit opgehelderd wordt”.

Bron: http://www.twentenieuws.nl

• potkachel

IK kan niet anders zeggen dan dat ik dit een misselijkmakend bericht vindt.

waarom ?

met betrekking tot aanvalsplannen.;

aanvalsplannen zijn globaal en geven een situatieschets van de meest voorkomende gevaren.

De actuele lading- of product samenhang kan immers per dag wijzigen.

Neen ……. buiten het aanvalsplan moet er een actuele lijst te verkrijgen zijn van de daarvoor verantwoordelijke binnen het bedrijf.

met betrekking tot de inzet ;

deze situatie is ook gebruikt tijdens diverse opleidingen voor onderbrandmeester of hoger.

in de “trend” van : “wat zou jij doen als ? ”

cursisten kregen de plattegrond van het bedrijf en het wijk eromheen , hiernaast de aangenomen beginplaats van de brand en de vuurwerk klassen aanwezig.

uitkomst ?

na 10-15 minuten uitwerken kwamen vaak alle cursisten tot eenzelfde inzet.

dit natuurlijk met een “voorkennis van ”, maar toch.

nawoord instructeur ( beroeps officier , 30 jaar ervaring ) : “ jullie collega's hebben daar vrijwel hetzelfde gedaan ” !!!!!!!

Ik hoor jou, beste “ henk ” ? trouwens ook niet praten van de geslaagde testopstellingen in het buitenland waarbij het SE bedrijfsterrein is nagebouwd EN waarbij in alle bunkers de zwaarste vuurwerklasse is gebruikt.

(bijna) verzwegen uitkomst ervan : “ bij lange na niet de explosie energieen zoals in Enschede ”

welke bloedzuiger heeft er trouwens belang bij om deze stukken “ even ” aan de heer Bakker voor te leggen ?

nee beste henk , ik vindt het een erg laf verhaal.

maar ja , ons land schijnt een traditie te hebben om middels media e.d.

omgekomen brandweerlui als oncapabel neer te zetten.

deze reactie van mij is geen onderbuikverhaal maar meer even een deur naar de andere lezers om te zeggen dat ook schijnbare “ objectieve ” nieuwtjes

een misselijke ondertoon hebben.

met vriendelijke groet ,

potkachel

• potkachel

O . ja Henk ……… check even ,met jou “connecties ” ,of Brandweer Eelde ook een aanvalsplan had……………………………….

(mag ook 8 jaar later hoor )

ik weet zeker dat je vrienden maakt.

• Henk

Nou kom eens op met resultaten van het na gebouwde SE Fireworks dan..

• Henk

De waarheid is nu eenmaal hard, zeker waar die thuishoort..

• Martijn Prinsheem

Als er altijd gezegd is dat er geen aanvalsplan was en nu “blijkt” dat er wel eentje was is er toch iets loos.

Ik weet niet of het iets uitgemaakt heb maar waarom is het verzwegen?

• Remco T

Potkachel,

Natuurlijk ook voor jou, vrijheid van meningsuiting en zeker op een forum. Maar laat ik het zo zeggen, iemand die zijn politieke verantwoordelijkheid heeft genomen, naar aanleiding van de gebeurtenissen op 13 mei 2000, plaatst een bericht waarvan de inhoud mogelijk als schokkend kan worden ervaren, het gaat om waarheid, om die misselijkmakend te betitelen doet mij de vraag stellen, waarom, ken je de feiten, naar mijn beleving niet, gelet op de rest van je reactie.

En dan speciaal even dit:

“nawoord instructeur ( beroeps officier , 30 jaar ervaring ) : ” jullie collega's hebben daar vrijwel hetzelfde gedaan “ !!!!!!!”

30 jaar ervaring is dat de garantie, in ieder geval is zijn uitspraak, vermits waar, een bewijsbare leugen.

Martijn Prinsheem,

“Ik weet niet of het iets uitgemaakt heb”

Je mag 1 maal raden en daarna verdiepen in de materie, het goede antwoord volgt dan van zelf, succes.

• potkachel

ik heb alweer spijt van de reactie ( enigszins dan ………)

en alweer het “waarom ” :

- of er nu wel of niet een aanvalsplan was > het wordt nog steeds door jullie overschat ( onkunde of geen affiniteit met ? ).

-De test opstellingen? > als jullie er echt zo diep inzitten dan komt er geen vraag om met “de resultaten te komen ” , toch ?

( een beetje nieuwsgierig brandweerman weet er immers van )

feit dat alleen 2 dezelfde mensen reageren zegt me genoeg

succes met jullie nobele strijd.

grt

potkachel

• Remco T

Potkachel,

Vergissen is menselijk, overschat, je hebt geen benul wat je zegt.

Voor wat betreft de testopstelling, voldeed deze naar jouw mening aan de Internationale regels voor het testen van vuurwerk, wijs mij de weg waar staat graaf de containers in, wijs mij de weg waar staat gebruik vuurpijlen zonder stok, wijs mij de weg waar staat sluit het vuurwerk op, wijs mij de weg, nee ik zal je niet verder vermoeien.

Je hoeft voor mij geen deskundige te zijn maar tracht niet een bijdrage te leveren om de waarheid geweld aan te doen.

Het officiële rapport van de testen Chaff/TNO heb je het al gelezen of heb je alleen de conceptversie gezien.

Weet je van de testen in Oostenrijk?

Weet je van de testen in Canada?

Weet je welk opschrift op b.v. Amerikaanse opslagplaatsen voor opslag explosieve stoffen klasse1. staat, misschien een aanrader als je de sticker volgens ADR, of wel, Internationale wet- en regelgeving niet herkent

En dan dit “feit dat alleen 2 dezelfde mensen reageren zegt me genoeg” meer inhoud kon je niet bedenken kennelijk. Nogmaals vergissen is menselijk en indien ik Henk had moeten adviseren zou dat luidde, doe maar geen moeite Henk met het bericht hier te plaatsen, of je krijgt geen reactie of men zal proberen de boodschapper af te schieten.

Tot slot, Marbon 1971, ik was erbij, meer hoef ik niet te zeggen, lessen uit het verleden, ik weet wat ze betekenen, jij kennelijk en helaas nog steeds niet en helaas je staat niet alleen.

Ik zal je verder niet vermoeien, de strijdt voor een beter inzicht en of meer veiligheid past niet op dit forum.

“Vuurwerk hoort bij onze traditie, vuurwerk hoort bij onze economie” dat mag wat kosten.

• Martijn Prinsheem

Ik wil geen oordeel geven alleen meepraten.