remco, je hebt wat dat betreft gelijk, ik ben het wel met je eens, maar ja vertel dat de vrijwilliger maar eens, de meeste staan meteen op hun achterste poten.
ik loop ook altijd tegen die problemen aan als ik iets vertel over arbo, veiligheidsvoorschriften e.d. bij mijn vrijwillige collega's thuis, men wil stoer doen ja dat klopt.
de klpd heeft mensen die op verzoek een lezing komen houden over het aanrijden naar de kazerne en het uitrukken en de risico's, dat is erg leerzaam en confronterend voor de meeste mensen.
het nadeel is dat de meeste vrijw. korpsen een vrij instroom profiel hebben, zou dat verandert worden in consignatie profiel met vooraf bepaalde functies en plaatsen tijdens een uitruk, dan zou het al een hoop schelen, want je bent verzekerd van je plek op de wagen, dus je rijdt “anders” naar de kazerne voor een uitruk.
het is geen “race” meer, en men wordt nog teveel als “vrijwilliger” gezien, dat zijn we niet meer, het is tegenwoordig mijns inziens beroeps en parttimer.
maarja al die oplossingen kosten geld en dat is iets wat ze voor de veiligheid van de samenleving en de brandweerman niet over hebben bij een hoop gemeentes.
we moeten alles kunnen en doen tegen zo weinig mogelijk geld, de vrijwilligers in nederland worden al jaren uitgebuit door de gemeentes in mijn optiek.