Jan,
Die vergelijking gaat niet helemaal op.
Alle brandweermensen in nederland zijn professioneel.
Sommige doen er alleen wat anders naast.
Bij de ene brand zal een vrijwilligerskorps beter presteren dan een beroepskorps, bij de andere zal het beroepskorps het beter doen.
Veel korpsen zijn gemengd, ik heb vaak een gemengde ploeg mee, als vrijwillig bevelvoerder geef ik dan leiding aan een ploeg waarvan een groot deel tevens beroeps is. Het maakt allemaal weinig uit.
Als iemand vraagt wat mijn beroep is krijgen ze mijn dagelijks werk te horen, als iemand vraagt of ik een brandweerman ben antwoord ik ja
Vrijwilligheid is met de jaren een beetje verdwenen. De eisen worden steeds strenger, er moet effectiever en meer geoefend worden, arboregels etc etc. In veel gevallen heeft de vrijwilliger ook gewoon een uurtarief. Zodra de pieper gaat begint de teller te lopen en ben je gewoon “in dienst” van het korps.
Het ligt er een beetje aan, maar een basisbrandweerman moet (buiten zijn opleidingen om) over het algemeen 1 keer per week oefenen, meestal vanaf een uur of 7 tot half 10 (verschilt per korps).
Een vrijwilliger doet niets meer of minder dan een beroeps qua inzetten. Beide hebben zo hun voor- en nadelen.