Brandweerman of Chef Kok.

• Jan Dofferhof

Dus het maakt volgens jou niet uit of………………..

Ajax speelt tegen een amateurclub van de 4e klasse ?

Ze hebben natuurlijk beiden een groen grasveld, kleedkamers, een leren bal, de zelfde witte lijnen, het zelfde douche water , zelfde shampoo, maar laat ze maar eens tegen elkaar spelen in het veld. Dan kun je volgens mij wel zien wie Ajax is zonder het wit / rode shirt.

Mee eens of niet. Proffesional of Amateur……….?

• Arie

Waarom zo moeilijk doen? Een vrijwillige brandweerman is gewoon een brandweerman omdat ie deel uitmaakt van de brandweerorganisatie.

Dat ie het een paar uur per week doet en een gewone baan heeft doet daar niets aan af.

• Maarten Admiraal

Jan,

Die vergelijking gaat niet helemaal op.

Alle brandweermensen in nederland zijn professioneel.

Sommige doen er alleen wat anders naast.

Bij de ene brand zal een vrijwilligerskorps beter presteren dan een beroepskorps, bij de andere zal het beroepskorps het beter doen.

Veel korpsen zijn gemengd, ik heb vaak een gemengde ploeg mee, als vrijwillig bevelvoerder geef ik dan leiding aan een ploeg waarvan een groot deel tevens beroeps is. Het maakt allemaal weinig uit.

Als iemand vraagt wat mijn beroep is krijgen ze mijn dagelijks werk te horen, als iemand vraagt of ik een brandweerman ben antwoord ik ja

Vrijwilligheid is met de jaren een beetje verdwenen. De eisen worden steeds strenger, er moet effectiever en meer geoefend worden, arboregels etc etc. In veel gevallen heeft de vrijwilliger ook gewoon een uurtarief. Zodra de pieper gaat begint de teller te lopen en ben je gewoon “in dienst” van het korps.

Het ligt er een beetje aan, maar een basisbrandweerman moet (buiten zijn opleidingen om) over het algemeen 1 keer per week oefenen, meestal vanaf een uur of 7 tot half 10 (verschilt per korps).

Een vrijwilliger doet niets meer of minder dan een beroeps qua inzetten. Beide hebben zo hun voor- en nadelen.

• Jan Dofferhof

Geen verschil zeg jij maar die neef van mij die beroeps is zegt, dat als je bevelvoerder bent bij een vrijwillig korps je je eigen mensen steeds opniew aan moet sturen en ze de brand altijd van buiten proberen af blussen.

Hij heeft ook samengewerkt met vrijwilligers maar die zijn niet naar binnnen te branden als het echt heet is. Ze plakken als ze de kans zouden krijgen alle deuren en ramen dicht met duck-tape en laten het huis vol lopen via de dakraam als er die nog niet uit is gebrandt.

Vraag het maar eens aan een verzekerings expert……..waar de meeste waterschade is, bij een beroeps of een vrijwillig korps. Dan laten volgnes hem de vrijwillige korpsen het ook nog gewoon branden en spuiten express langs de vlammen omdat ze het cool vinden en dan ook nog per definitie meer uren draaien.

En bij ongevallen knippen ze meteen het dak eraf zonder dat de broeders erom gevraagd hebben. Het zal je auto maar zijn met een WA verzekering, jou auto is meteen total-loss. en zou je de B- stijl eruit knipt kan deze simpel gerepareerd worden.

• vuurvreetster

Misschien moet je zelf de handen eens uit de mouwen steken als er iets aan de hand is. Je hebt geen flauw benul waar je t over hebt.

• ouwe hbt

Hoi Jan

Dus een beroeps op een kazerne die effectieve 3 repressieve uren per week heeft.

Daarnaast 2 dagen van 8 uur bij klust als schilder(effectieve uren=16).

Moet dus op de vraag antwoorden wat doe jij voor werk?

antwoord:Ik ben schilder.

Of lees ik het nu verkeerd

gr

• Jan Dofferhof

Nee, ik ben maar gewoon Chauffeur in het beroepsgoederenvervoer.

Mijn Neef Pieter is brandweerman van beroep.

• vuurvreetster

Laat m toch op zn eigen chauffeursforum domme vragen gaan stellen in plaats van dit forum lastig te vallen. Hij snapt er echt niks van anders kom je niet met dit soort idiote vragen op de proppen.

• fire

Maar ik snap het wel !!

In de volksmond is een brandweerman iemand die bij de brandweer werkt !!!

Elke vrijwilliger hoe gemotiveerd die ook is zullen ze niet zou aanspreken ,zeker als ze weten dat die een andere beroep heeft.

Lijkt wel of de discussie gaat over wie is er beter of heeft meer uitrukken!!!!!!!!

• Pim de kazernerat

Moet jij de keuken niet schoonmaken en koffie zetten?