Censuur op brandweer prikbord

• BRW

In jouw ogen zal een brugwachter dus helemaal niks mogen verdienen, die werken alleen als de brug open moet. Ga ervan uit dat als je niet thuis bent, als je op het werk bent en je kan niet doen wat je wilt want je moet altijd rekening houden met uirukken dat je dan gewoon aan het werk bent, of je nou iets doet om de tijd te verdrijven of je slaapt je bent niet thuis bij vrouw en kinderen en kan niet doen wat je wilt en je kan niet ergens heen gaan als je dat wilt.

Je kan niet naar een bepaald feest, cursus of ander uitje, dat is niet erg het is part of the job maar zeg niet dat het betaald slapen is. Dat is een uitspraak in de zelfde stijl als ik zou zeggen dat jij lekker miljonairtje speelt in een knakenland met jouw nederlands inkomen, ook lekker makkelijk van mij terwijl ik dus absoluut niet weet hoe of wat.

• Leen(L1)

Dank je wel BRW,

Heel verhelderend en duidelijk. Toch verschillen we van mening over het begrip werk. Natuurlijk zeg ik niet dat een brugwachter alleen betaalt moet worden als hij de brug bedient. Maar ben wel voorstander van het combineren van bruggen zo als het nu veel al wordt gereget of een nevenjob die tegelijk met die van brugwachter kan worden uitgevoerd.

Nu valt het niet altijd te combineren voor een brandweerman maar er kan/mag wel over worden gediscuseerd van mij ;-)

> Je kan niet naar een bepaald feest, cursus of ander uitje,

> dat is niet erg het is part of the job maar zeg niet dat het

> betaald slapen is.

Zijn er cijfers bekend over het uitrukken tijdens die wacht?

En dan bedoel ik niet als je eruit moet om te p*ssen

>Dat is een uitspraak in de zelfde stijl

> als ik zou zeggen dat jij lekker miljonairtje speelt in een

> knakenland met jouw nederlands inkomen, ook lekker makkelijk

> van mij terwijl ik dus absoluut niet weet hoe of wat.

Dat mag jij gerust zeggen. Ik heb er voor gekozen en je hoor mij niet klagen. Ik werk ook voor mijn geld.

Met vr gr Leen

• BRW

Er is een gerechterlijke uitspraak over waakdiensten en die luid in het kort, dat als je verplicht op het werk bent (dmv rooster en werktijd), direct beschikbaar moet zijn om direct werkzaamheden te verrichten die niet kunnen wachten, dat het dan werktijd is.

De ene keer ga je er 3x uit op een nacht voor brand, de ander keer een reanimatie en soms 2x loos of @!#$ en pis werk, soms ook niet. Feit is dat als je slaapt en moet uitrukken dat je een behoorlijke stoot adrenaline door je aderen hebt stromen, als je dan ook nog een klus hebt van een uur dan slaap je daarna niet of nauwelijks. Als je dus om 03:00 uitrukt voor een reanimatie en om 4:15 je even wast en weer je nest in duikt is de kans klein dat je nog in slaap valt of net voordat je moet opstaan. En dat is nog maar 1x eruit. Dat alles is niet erg, ik heb er voor gekozen maar zeg niet tegen mij dat ik lekker slapend mijn geld verdien want dat is niet zo. En daaruit blijkt hoewijnig inzicht je hebt in het brandweervak, wat een overigens prachtig vak is maar steeds minder aantrekkelijk wordt gemaakt en dat is heel jammer.

• Leen(L1)

Dus het is niet zo dat het maar sporadisch voorkomt dat de ploeg die slaapt wordt opgeroepen.

Ik leefde in de veronderstelling dat er een ploeg actief werkt, dus niet slaapt en er een reserveploeg is die alleen in extreme gevallen snel oproepbaar moet zijn.

Met vr gr Leen (leeft vast niet alleen in deze veronderstelling)

• Jetto

Nee leen, zo gaat dat niet, en het is niet erg dat je dat niet weet maar ga geen rare dingen vertellen zoals jij denkt dat het is, en vraag het gewoon eerst eens of verdiep je eerst in de brandweer in nederland. dan ben je er zo achter.

En je moet vooral geen gekke dingen roepen over FLO, werktijden, CAO e.d., want dan krijg je elke beroeps brandweerman behoorlijk pissig, want we worden al een aantal jaren behoorlijk bedonderd.

Over die bezetting: een beroepskazerne wordt bemand door net zoveel mensen als dat er nodig zijn voor de wagens die er moeten uitrukken, dat is over het algemeen 1 Tankautospuit en evt extra wagens, een autoladder, hulpverleningswagen, duikwagen of andere speciale voertuigen.

Dus minimaal voor een TS 6 man, een AL 2 man en HV 2 man, dit kan ook wel eens minder zijn.

Die mensen draaien 24 uur dienst, een 24 uursdienst heeft 3 blokken nl. 8 uur werk , 8 uur waak en 8 uur rust. en in die 8 uur rust slapen we, behalve als er alarm is, dan is de kazerne gewoon leeg, of er worden vrijwilligers opgeroepen voor evt. extra voertuigen die nog op de kazerne staan.

En dan is er ook nog de beloning van die uren; 8 uur werk is 100 %, 8 uur waak is 66.66 % en 8 uur rust is 33.33 %, dan heb ik het over de financiële vergoeding van een 24 uursdienst.

Zo is het even snel en begrijpelijk uitgelegd hoop ik. En je ziet we krijgen gewoon 1/3 van onze 24 uursdienst niet uitbetaald ook niet als er een inzet is 's nachts.

En de rechter heeft bepaald dat een aanwezigheidsuur een werkuur is maar het wordt niet als zodanig betaalt.

greetz

• sharpe

mooi uitgelegt Jetto.

• dpl

ok voor mij als vrijwilliger was het nooit helemaal duidelijk hoe dit nou precies zit. wij krijgen (en ik neem aan dat dit landelijk is) voorr een uitruk een x bedrag ( ongeveer 22.50 brt, als hbt) en voor oefeningen, cursus, hitte training etc ongeveer de helft. ik ging er tot een jaar of 2 geleden van uit, dat de beroeps ook een basis loon hadden ( a la onze oefen etc. uren) en daarop een extra vergoeding kregen per uitrukuur, als een soort ort oid.

ik vond dit namelijk zelf wel een lochisch idee. mischien iets voor de toekomst?

• BRW

Dus net als op comissie basis? Gaat niks worden en is niet eerlijk.

Sommige kazernes hebben het nou eenmaal minder druk, sommige voertuigen @!#$ minder vaak uit dan andere en sommige collega's hebben nou eenmaal altijd de pech dat ze vrij zijn als er een goeie uitslaande brand ergens woedt.

Stel je hebt voor een bepaalde dag een container voertuig, en de autospuit gaat er 3x uit en de container blijft binnen, dan verdienen je collega's meer geld terwijl niemand er iets aan kan doen dat de ander het rustiger heeft. Tevens weet je dat als je die dag container hebt dat je minder verdient. Die container om de beurt nemen zal ook moeilijk worden, dat zal bijna niet uitvoerbaar worden.

Dergelijke vormen van salaris is mooi als je hetzelf in de hand kan hebben, dus hoe meer inzet hoe meer loon, bij de brandweer zou het te veel afhankelijk zijn van externe factoren.

• dpl

ok, zo had ik het ook nog niet bekeken. is idd beetje lastige discussie. wel vind ik dat de uitgerukte uren ‘s avonds en ’s nachts, 100 % betaaald moeten worden. heb ik in mijn dagelijkse baan wel. ik werk in de verstandelijk gehandicapten zorg, en heb slaap diensten. deze worden tussen 23 en 7 uur voor 50% betaald, moeten we er in een nacht langer dan 1,5 uur uit, krijgen we de hele nacht betaald.

valt niet precies te vergelijken, maar heeft wel bepaalde raakvlakken.

• Leen(L1)

dpl schreef:

>

> ok voor mij als vrijwilliger was het nooit helemaal duidelijk

> hoe dit nou precies zit. ………

Toch maar goed dat “een stommeling als L1” zulke vragen stelt.;-)

Met vr gr, en een prettig weekend, Leen