Het grootste probleem van Fred Vos is dat hij zich niet beperkt tot de feiten die hem genoemd worden. Zijn onderzoeksrapporten zitten vol met populistische termen die weinig tot niets ter zake doen en geen bijdrage leveren aan een onafhankelijk rapport.
Verder staan zijn rapporten vol met feitelijke onjuistheden.
Er wordt in zijn rapporten geen rekening gehouden met de beeldvorming, oordeelvorming en besluitvorming die in het veld onder tijdsdruk worden gedaan. Er is volgens zijn rapporten maar één manier om een brand te blussen, en dat is zijn (naar mijn mening zelfs verouderde) manier. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden…..
…
-Het rapport schipholbrand-
-Volgens Fred Vos is de bedrijfsbrandweer van Schiphol onwettig -> Wellicht is er in de besluitvorming in de procedure hier iets fout gelopen, dit heeft niets met de schipholbrand an sich te maken.
-Als een bevelvoerder en ploeg zeggen dat het snoei en snoeiheet is weerspreekt hij dat oa met de zin “Er was dan ook zelfs geen lokale 1e graadverbranding van welke brandweerman dan ook gedurende de gehele operatie.” -> Sorry, maar als iemand dit hardop durft te beweren……doorgaan tot je brandwonden krijgt weet je zelf niet waar je mee bezig bent. Dan ben je namelijk veel en veel te ver.
-De beslissing om met een HD straal naar binnen te gaan bij redding trekt hij in twijfel. -> een bevelvoerder weet inderdaad niet of het voldoende slagkracht heeft (hoewel op het filmpje een moderne TS te zien is welke mogelijk veel meer slagkracht op de HD heeft staan dan hij doet voorkomen), wel wordt de kans op redding door snelheid vergroot.
-Hij trekt de beslissing in twijfel om via open water af te gaan leggen omdat er voldoende brandkranen zijn -> Als je weet dat iets een flinke brand brand is ga ik ook niet nadenken over waterlevering als open water direct voorhanden is. Bovendien moet het voertuig wel erg dicht op het pand staan om die kranen te gebruiken.
-Een bevelvoerder die aangeeft “Dat betekende dat de ruimte voor ons met brandbare gassen kon zijn gevuld en dat deze gassen tot explosieve verbranding zouden kunnen komen bij toestroom van zuurstof.” weerspreekt hij met “Hij leest, als helderziende, de rookbeweging en speculeert paranormaal en vrijelijk over explosiegevaar. ‘ Het kon zijn dat.. en dat zou kunnen betekenen….’.” -> Als bevelvoerder wordt je steeds meer geleerd rekening houden met het RSTV model. Niets paranormaals aan, ik kan me alleen wel voorstellen dat een brandmeester die al enkele jaren uit het vak weg is hier nog nooit van gehoord heeft.
Zinsneden als “tactisch onbekwame inschatting” “De formele bevelvoerder van post Sloten (TS 641) had slechts 3 ½ jaar de minimaal gekwalificeerde rang van onderbrandmeester (i.p.v. brandmeester)” horen niet thuis in een onderzoeksrapport.
In het interview(filmpje) blaat hij nog verder….(over dat een brandweerman een bus pepperspray mee naar binnen krijgt)“Bovendien als je een straal in je handen hebt, dan wil ik de grote kerel tegenkomen die mij iets doet” -> sorry hoor, maar ben je nu gewoon dom bezig of heb je gewoon grootspraak. Als iemand van de marechaussee je iets meegeeft voor je eigen veiligheid neem je dit gewoon aan. Ik weet als brandweerman niet waartoe deze mensen in staat zijn. Het zelfmoordgehalte in een asielzoekerscentrum is ook schrikbarend hoog.
En dit is nog maar een heel klein deel van wat ik vind van het rapport over de schipholbrand. Er zijn er fouten gemaakt, veel ging er inderdaad fout, maar dat hoeft niet op die manier opgeschreven te worden.