Oef mag jij Cees zeggen……….
Ja dat mag ik en doe ik ook, maar vertel hoe komt het dat jij zo negatief bent geworden want toen je solliciteerde was je nog zo positief over het Amsterdamse Korps. Mijn tip, blijf positief je hebt een goede baan en werkgever en verricht dankbaar werk voor zij die je nodig hebben. Wat betreft die vergeten of verloren sleutel misschien krijgt het SEON wel een plekje in een van de kazerne's, zij vinden werken niet erg en bedienen zich al van vele bekende, misschien ook iets voor jou!
Ik kan me de frustratie heel goed voorstellen bij sommige collega's. De burger snapt er inderdaad niets van. Waar ligt dat dan aan zou je denken?
In Amsterdam ligt het probleem heel duidelijk bij onze afdeling communicatie. Terwijl de politie naar buiten toe heel goed vertegenwoordigt wordt en er altijd een politiewoordvoerder(ster) bij elke actie staat, (ook waar de brandweer bij betrokken is) schittert onze persvoorlichter(ster) in afwezigheid. Klussen zoals reanimatie, OGS, duikinzetten of zelfs bij brand strijkt de politie met de eer en dat terwijl de brandweer al het werk heeft gedaan. Het is zelfs nog steeds zo dat een merendeel van de mensen niet eens weet dat wij ook voor reanimatie uitrukken. Ik maak het regelmatig mee dat de mensen schrikken als wij binnen komen stormen met een AED koffer. Alleen in onze krant genaamd de flits is de afdeling communicatie goed vertegenwoordigt. Maar dat mag ook wel, want er moeten zich ook zo veel mensen “eventjes voorstellen” dat ik niet eens meer weet wie nu werkelijk wie is en wat ze allemaal doen!! Ook voorlichting naar de burgers toe gebeurd totaal niet, dus ik vind het niet zo gek als de burger er niets van snap.
Maar ook wij moeten de schuld bij elkaar zoeken. Je kan natuurlijk moeilijk verkopen dat we aan de ene kant vechten voor behoud van ons flo, want 55 jaar is echt de limiet het is veel te zwaar was de veel gehoorde klacht, en nu vechten we voor een werkweek van 48 uur, omdat we veel te veel uren maken terwijl we aan de andere kant er gretig op los klussen. (let wel volgens bovenstaand bericht). Inderdaad is 1500 euro veel te weinig, maar 48 uur is 48 uur en dan kunnen we niet met twee maten gaan meten. We moeten tot het einde toe achter elkaar blijven staan en ook al wordt er gedreigt dat de 24 uur dienst dan niet meer haalbaar zou zijn en we over moeten gaan naar een 8 uur dienst, zullen we achter elkaar moeten blijven staan. Maar dan komen er een hele hoop brandwachten in de problemen dus zullen wij wel tot het einde achter elkaar blijven staan??
Volgens mij klaart de samenwerkende hulpverleningsketen een klus, voor de samenleving waarvan ook zij deel uitmaken, wie vervolgens daar mededelingen over doet en in welke mate is niet relevant als het maar de waarheid is. Voorbeeld, bij het zien van dikke rookwolken, er is/ was geen gevaar voor de volksgezondheid uitspreken blijft bijzonder.
Verder, door de geschiedenis heen heeft de brandweer vele variante van roosters gekend, maar ook de dagindeling was diverse en natuurlijk de betaling. Het was een soort roeping om bij de brandweer te gaan, naast de vele voordelen nam men de nadelen. Tijden veranderen, wet- en regelgeving worden bijgesteld, aangepast en soms komen er zelfs totaal nieuwe regels, voortschrijdend inzicht, het nieuwe woord en begrip. Altijd is er ook een vorm van strijd geleverd voor betere omstandigheden en ook nu is er strijd en komt er een oplossing, maar blijf positief over de keuze die je vrijwillig hebt gemaakt om brandweervrouw/ man te worden, een roeping met een vergoeding, moet toch een goed gevoel geven. De taxi op de binnenplaats om de volgende dag weer andere te dienen, voor geld uiteraard, dat die klagen dat het wel veel kost zo’n ritje ja dat is van andere orde. Daarnaast blijft de vraag, wanneer zijn we echt tevreden, wat willen we daar voor doen en wie moet het opbrengen, tegen welke prijs en of zekerheid.
Een roeping, dat betekent nog niet dat ik gratis moet werken. Het lijkt wel als je werk doet dat een roeping is je er niks aan mag verdienen. Toen ik begon wist ik niet dat er zo veel narigheid in het vooruitzicht lag. Het werk trok mij aan, het salaris en 54 uur werken tegen 36 uur betaald niet maar daar stond die 55 jaar en dan met FLO weer tegenover. Die FLO is eraf gehaald mede door een europese wet tegen leeftijdsdiscriminatie, nu die wetgever zegt dat we maar 48 uur mogen werken willen ze het omdraaien en moeten wij niet zo zeuren omdat die baan onze roeping is? Ik werk voor mijn geld en toevallig heb ik een van de leukste banen die ik me kan bedenken, maar dat heeft een dokter, een Harley-Davidson monteur en een prof. sporter ook. Ik wil gewoon betaald worden voor mijn werk want omdat ik bij de brandweer zit zegt de Nuon heus niet dat ik niet hoef te betalen, de kachel moet ook bij mij branden. Of ik nu leuk werk heb of niet en of het nu werk is dat een grote bijdrage levert aan de maatschappij of niet gewoon boter bij de vis.
Doet me denken aan een verhaal van een oudere zelfstandige ondernemer, de kerk vroeg om een reparatie van een bepaald apparaat en of dat voor de kerk niet gratis kon, zijn antwoord: mijn vrouw en kinderen moeten ook eten en dat eten krijg ik ook niet gratis.
Gratis niets aan verdienen, toch maakt men iedere maand salaris aan je over, lijkt mij dus niet gratis. De vraag was “wanneer zijn we echt tevreden, wat willen we daar voor doen en wie moet het opbrengen, tegen welke prijs en of zekerheid” is daarmee niet beantwoord. Indien je inzicht nu is, niet tevreden te zijn, voortschrijdend inzicht, neem dan de stap om elders, waar het kennelijk allemaal beter is, je positie te verbeteren. Start je eigen onderneming, neem het heft in eigen hand, mogelijk lukt het je om met je 50e al te stoppen er zijn altijd klanten die (te)veel willen betalen voor vaklieden. Mocht het je lukken en je achterover zit, in net zo'n stoel als in de kantine, roep dan uit ik heb het goed gedaan.
mooi gesproken BRW.en natuurlijk is het een wereld baan!!!!met de nadruk op baan
dus geen hobby!!!ik moet ook rond kunnen komen toch,of heb ik daar geen recht op?ik moet straks mijn tweede baan opzeggen omdat ik niet meer dan 48 uur mag maken,kom ik in financeel problemen.heb me helemaal suf zitten reken maar ben er uit ik hou in de maand 350 euro over daarvan moet ik nog eten tanken .
slaat toch nergens op dat we steeds te horen krijgen dat we niet moeten zeiken.
ik wordt er zo moe van .
WEL GRATIS, 54 uur werk en 36 uur betaald is 18 UUR GRATIS PER WEEK!!!!!!!!
Het WERK is te gek alleen is de organisatie verrot, wil ik hetzelfde werk doen kan ik alleen terecht bij een ander korps en raad eens het is de zelfde verrotte organisatie. Ben trouwens te oud om weer op nieuw te beginnen op weer een nieuw gebied, heb een gezin.
PS. Ik verwacht trouwens niet van iemand die te Bockworst persoonlijk kent een mening heeft die zich schaart achter die van de uitrukdienst.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?