gebruik van de sirene in de buurt van paarden

• Irene

Hallo, weet iemand van jullie of er regels zijn over het gebruik van de sirene op de weg in de buurt van paarden? Ik heb gehoord dat er regels zijn waaruit blijkt dat een sirene en/of zwaailichten niet aangezet mogen worden als een brandweerwagen vlak bij paarden langs rijdt. Is dit zo? Weet jij waar ik deze regels kan vinden?

• robberd

Ja dat weet ik. Die zijn er dus niet. Zo kunnen we wel even doorgaan. Oudere mensen, kinderen en autobestuurders kunnen ook schrikken. Zou de boel dan ook uit moeten blijven?

• ouwe hbt

idd

in mijn opleiding tot brw chauffeur heb ik er ook nooit van gehoord

als je het ziet lijk het me wel een normale zaak dat als het kan je er rekening mee houdt

gr

• draegertje

alowa

nou ik heb wel een x gehad toen wij vertrokken voor een prio 1 rit stonden er paarden op 100 mtr van de kazerne af (erzaten ruiters op de paarden) ik heb toen het geluidssignalen pas aangezet nadat ik de paarden voorbij (toevallig stonden deze net op de route die wij gingen berijden).

ik spreek dus over 150 mtr die niet met de signalen zijn gereden, ik wil niet dat deze beesten zich verschrikken en dat de ruiters van het paard af gegooid worden en dat eventuele ongelukken zich hadden voorgedaan.

• Bev110

Lekker belangrijk zeg!

Als we dit gaan doen dan kunnen we inderdaad wel overal rekening mee gaan houden…Bejaarden, honden, katten, bellende automobilisten, boomcars, overdag slapende nachtportiers enz..

Weet je wat? We halen de sirens van de autos zodat niemand er last van heeft!!

Kan me niet voorstellen dat iemand dit serieus vraagt!!

Waar zit dan je verstand? Dat je er rekening mee kan houden is 1. Maar om er nou regels voor te gaan bedenken??? Dus is het nergens beschreven omdat het kant noch wal slaat…..

• ouwe hbt

zo,n scherp antwoord op een normale vraag.

in de wegenverkeerswet en tijdens je autorijles besteden ze ook extra aandacht aan paarden omdat deze zo schrikken van afwijkende situaties.

maar ja als de bev110 het kant nog wal vind slaan dan is dat zo

bij ons in rotterdan houden ze al rekening met een zigeuner kamp want die staan gewoon voor de deur te dreigen om je kop in elkaar te slaan als de voertuigen direct voor de deur hun sirene aan zetten want het kamp staat tegenover de kazerne en ze hebben hier last van de heren.

• cor349

Irene.

Door de nieuwe branche richtlijnen (brandweerchauffeursdiploma!), zijn wij VERPLICHT te rijden met licht en geluid.

Als een van deze dingen uit zijn is het GEEN voorrangsvoertuig meer.

Als wij zo rijdende als chauffeur een ongeval zouden krijgen ,worden wij hierop bij de rechtbank afgerekend.

Helaas dus…….grote dotten watten meenemen om in de oren te stoppen….;))

(geld ook voor die zigeuners in Rotjeknor oude hbt)

• ouwe hbt

hoi cor je heb gelijk

jammer genoeg worden wij chaufeurs opgehangen aan meerdere hoge bomen

wat betreft die zigeuners laat ze maar de pot opgaan maar gevoelsmatig heb ik wel begrip voor de vraag omtrent de paarden.

dan maar het gecalculeerde risico nemen

gr

• wilma

Bij de wet is het volgens mij niet verplicht, echter zijn we wel weer verplicht om een onveilige situatie te voorkomen.

Als voorrangsvoertuig zijn wij wel verplicht om signalen te voeren.

Als decchauffeur de situatie op tijd ziet en de verkeerssituatie leent zich er voor, dan zal deze er altijd rekening mee houden en de geluidssignalen uit zetten.

Verder is het volgens mij ook zo dat ruiter en paard dusdanig getraind moeten zijn, dat zij veilig door het verkeer heen kunnen incl signalen, een knal van een uitlaad e.d. ( zie 1e zin ).

Kortom, laten we er met zijn allen rekening houden met elkaar.

En ja, soms zien we elkaar te laat.

• Bev110

Irene,

Vanwaar eigenlijk je vraag? En wat wil je er mee bereiken?

Ben je nieuwsgierig? heb je een soortgelijke situatie mee gemaakt? Of heb je het ergens anders voor nodig?

Kun je wellicht iets meer vertellen rondom de strekking van de vraag?

Je ziet dat je nu veel antwoorden krijgt….

Wellicht is een nadere uitleg wel nodig voor sommigen…