gebruik van de sirene in de buurt van paarden

• Azijnzeikerd

Beste Irene,

Er zijn geen regels in de zin dat ze ergens dwingend vastgelegd zijn, maar bij de opleiding wordt er wel extra aandacht besteed aan paarden en wordt het advies gegeven dan de sirene even uit te zetten.

De reacties op deze thread zijn weer van een bedenkelijk laag nivo. Sommige brandweermensen (als ze dat werkelijk zijn) hebben blijkbaar liever dat je paard in paniek raakt van een sirene, je dan van je paard valt en je (zeer) ernstig gewond raakt danwel overlijdt en dat alles met de smoes dat de brancherichtlijnen e.e.a. nou eenmaal voorschrijven, dan dat ze hun VERSTAND gebruiken! Overigens zijn richtlijnen nog altijd richtlijnen en geen WET!

Voor sommige collega's staat het gebruik van OGS gelijk aan een license to kill. Dit blijkt ook wel uit het grote aantal ongelukken wat er jaarlijks gebeurt met en door brandweervoeruigen die met pro1 rijden. Om nog maar te zwijgen over de vele ongelukken die gebeuren als vrijwilligers zich naar de kazerne haasten, na alarmering. Dit illustreert een beetje het nivo van sommige brandweerlieden/-korpsen.

Een brandweerchauffeur die wel z'n verstand gebruikt, rijdt ook niet zonder te remmen met 80 km/uur door een rood verkeerslicht op een drukke provinciale weg (hoop ik). Hetzelfde geldt als je in de verte een paard ziet lopen. De paar seconden vertraging die je oploopt door even de sirene uit te zetten, wegen niet op tegen het gevaar wat je veroorzaakt als je als een debiel door blijft rijden. Het zou mij ook niet verbazen dat een brandweerchauffeur nog meer voor de bijl gaat als hij een ongeluk veroorzaakt door MET OGS langs een paard te rijden, dan dat hij dat niet doet. We kennen ook nog het zogenaamde artikel 5 en artikel 6.

Vroeger had ik nog wel wat respect voor de brandweer. Als ik zie hoe het er tegenwoordig aan toe gaat, nou ja, laat ik maar niks meer zeggen…..

O ja, ik zet ALTIJD de sirene uit als in ruiters zie lopen. Verder minder ik snelheid en rijd zo mogelijk met wat grotere afstand om de ruiters heen. Het gekke is dat de meeste bestuurders dondersgoed begrijpen waarom je dat doet (er zitten namelijk ook nog overal blauwe lampen op het voertuig) en je alle gelegenheid geven door te rijden, ook zonder sirene aan.

• Thijs de brandweergek

Een van de eerste dingen die je als chauffeur leert en wat trouwens ook in de brancherichtlijnen staat is dat ondanks het gebruik van signalen en het feit dat het een prio 1 uitruk betreft, je geen ontheffing hebt van art. 5 wegenverkeerswet.

Je blijft dus nog altijd verantwoordelijk voor het voorkomen van gevaarlijke situaties, dit houdt in dat als je een paard ziet lopen je ruim van tevoren in ieder geval de sirene uit zet. Als het paard op de rijbaan loopt kan je ook de zwaailichten uitzetten en neem je bij het passeren even wat gas terug. Als je bij een brand op de manege aankomt zet je toch ook je sirenes even wat eerder uit?

De veronderstelling dat je dan maar voor alle dieren en mensen die misschien schrikken de sirene uitzet is natuurlijk belachelijk. De kleinere dieren (honden etc) kunnen prima in bedwang gehouden worden en kunnen hun baasje ook niet verwonden met hun schrikreactie. Groot vee (koeien, schapen) staan dikwijls op een weiland vele meters van de weg, hier hoef je dus geen rekening mee te houden.

En van mensen (ook bejaarden) mag je toch wel verwachten dat ze om weten te gaan met een naderend voorrangsvoertuig. Mensen zijn echter ZELF verantwoordelijk voor wat ze doen en hoe ze reageren, bij paarden ligt dat toch wat anders.

groet,

Thijs

• robberd

Azijnzeikerd schreef:

nou ja, laat ik

> maar niks meer zeggen…..

>

Vooral doen!

• Irene

Allemaal bedankt voor de reacties. Ik heb zelf een paard en heb gemerkt dat paarden wel eens kunnen schrikken als er plotseling aan sirene begint te loeien vlak naast hen. Dit kan (levens)gevaarlijke situaties opleveren. Ik merk aan de reacties dat sommige mensen - getuige de reacties - hier weinig begrip voor hebben, maar de meesten gelukkig wel. Natuurlijk betekent het rijden met sirene dat er iets dringends aan de hand is, maar het is toch zonde en ook overbodig als daardoor ook andere ongelukken ontstaan? Ik hoop op begrip.

Bedankt voor de reacties.

• robberd

Begrip is er wel maar mag toch aannemen dat je paard enigsinds getraind is alvorens de openbare weg op te gaan?

• robberd

ouwe hbt schreef:

> bij ons in rotterdan houden ze al rekening met een zigeuner

> kamp want die staan gewoon voor de deur te dreigen om je kop

> in elkaar te slaan als de voertuigen direct voor de deur hun

> sirene aan zetten want het kamp staat tegenover de kazerne en

> ze hebben hier last van de heren.

En daar wordt aan toegegeven?

• BrandMeestertje

Zeker een vriend van Leen?

Of ben je zo een blauwe meetbuis dat je geen respect meer heeft voor de brandweer?

En kijk eerst eens naar jezelf!

• Leen(L1)

Hallo, mag het een beetje minder. Ook ik heb mijn gevoelens hoor.

Even goed als Irene die op een paard rijdt terwijl er een brandweerwagen met sirene aankomt. Een steigerend paard is ook weer niet de bedoeling. Kijk jij naar je zelf Rijd je ook paard?

Groet Leen

• Leen(L1)

Hallo, mag het een beetje minder. Ook ik heb mijn gevoelens hoor.

Even goed als Irene die op een paard rijdt terwijl er een brandweerwagen met sirene aankomt. Een steigerend paard is ook weer niet de bedoeling. Kijk jij naar je zelf. Rijd je ook paard?

Groet Leen

• BrandMeestertje

Een paard hoort op mijn bord te liggen…. medium weldone in stukjes van 500 gram het liefst!

En ik wist niet dat jij gevoel had Leen….