Beste Irene,
Er zijn geen regels in de zin dat ze ergens dwingend vastgelegd zijn, maar bij de opleiding wordt er wel extra aandacht besteed aan paarden en wordt het advies gegeven dan de sirene even uit te zetten.
De reacties op deze thread zijn weer van een bedenkelijk laag nivo. Sommige brandweermensen (als ze dat werkelijk zijn) hebben blijkbaar liever dat je paard in paniek raakt van een sirene, je dan van je paard valt en je (zeer) ernstig gewond raakt danwel overlijdt en dat alles met de smoes dat de brancherichtlijnen e.e.a. nou eenmaal voorschrijven, dan dat ze hun VERSTAND gebruiken! Overigens zijn richtlijnen nog altijd richtlijnen en geen WET!
Voor sommige collega's staat het gebruik van OGS gelijk aan een license to kill. Dit blijkt ook wel uit het grote aantal ongelukken wat er jaarlijks gebeurt met en door brandweervoeruigen die met pro1 rijden. Om nog maar te zwijgen over de vele ongelukken die gebeuren als vrijwilligers zich naar de kazerne haasten, na alarmering. Dit illustreert een beetje het nivo van sommige brandweerlieden/-korpsen.
Een brandweerchauffeur die wel z'n verstand gebruikt, rijdt ook niet zonder te remmen met 80 km/uur door een rood verkeerslicht op een drukke provinciale weg (hoop ik). Hetzelfde geldt als je in de verte een paard ziet lopen. De paar seconden vertraging die je oploopt door even de sirene uit te zetten, wegen niet op tegen het gevaar wat je veroorzaakt als je als een debiel door blijft rijden. Het zou mij ook niet verbazen dat een brandweerchauffeur nog meer voor de bijl gaat als hij een ongeluk veroorzaakt door MET OGS langs een paard te rijden, dan dat hij dat niet doet. We kennen ook nog het zogenaamde artikel 5 en artikel 6.
Vroeger had ik nog wel wat respect voor de brandweer. Als ik zie hoe het er tegenwoordig aan toe gaat, nou ja, laat ik maar niks meer zeggen…..
O ja, ik zet ALTIJD de sirene uit als in ruiters zie lopen. Verder minder ik snelheid en rijd zo mogelijk met wat grotere afstand om de ruiters heen. Het gekke is dat de meeste bestuurders dondersgoed begrijpen waarom je dat doet (er zitten namelijk ook nog overal blauwe lampen op het voertuig) en je alle gelegenheid geven door te rijden, ook zonder sirene aan.